Dech

Jak správně dýchat

Do břicha nebo do hrudníku? Do obojího najednou? A kde vlastně přesně je, to břicho? U žaludku? U pupíku? Ještě níž? A má se při nádechu nafukovat nebo vtahovat? A co hrudník? Má se rozšiřovat, zvedat nebo pro jistotu vůbec nehýbat? A jak s tím vším souvisí bránice? Mám dýchat zhluboka či mělce? A pusou nebo nosem? A jak rychle? A není nakonec nejlepší si dechu vůbec nevšímat?

Přijďte si v tom udělat jasno! :-)

Co všechno jde “rozdýchat”

hlas

  • chrapot, sípání, lámání hlasu
  • tichý, nevýrazný hlas – správný dech hlas prohlubuje, činí ho barevnější a zvučnější
  • nosový, příliš pronikavý nebo dětsky znějící hlas
  • koktání, zadrhávání – velmi často se jedná “jen” o silně zakořeněný nefunkční dechový návyk

mysl

  • pocit stálého napětí, neklidu, stres
  • tréma, křehké sebevědomí
  • stav bez energie, bez chuti do života, deprese
  • prudké (nebo naopak žádné) emoce
  • obtížné soustředění, roztěkanost

tělo

  • dušnost, pocit, že se nemohu dodechnout
  • astmatické obtíže – vhodný způsob dýchání může předejít záchvatu či výrazně zmírnit jeho průběh, tzv. vzlykavé dýchání
  • bolesti hlavy, očí, zaléhající uši
  • bolesti zad, páteře
  • držení těla – bez přiměřené podpory dechu je v podstatě nemožné stát (chodit, sedět) rovně nebo to vyžaduje nepřiměřené úsilí